Kraankengetal

Hoe bereken je dit?

Kraankengetal

Het kraankengetaI van een hijskraan is de waarde van het gemiddelde van de hijslastmomenten in ton/meter bij drie hoofdgiekenlengten (minimale, gemiddeide en maximale) en de daarbij behorende gemiddelde vlucht.

OPMERKINGEN

  1. Het kraankengetal is gebaseerd op de maximale gieklengte, ballast,  uithouderstanden e,d. zoals vermeld in het kraanboek.
  2. Voor telescoopkranen wordt onder minimale gieklengte verstaan, de lengte van de giek met alle telescopische delen ingeschoven en onder maximale gieklengte de lengte van die giek met alle telescopische delen uitgeschovenVoor hijskranen met een vakwerkgiek is de maximale gieklengte de grootste gieklengte die in het leveringsprogramma van de fabrikant voor het type kraan is opgenomen.
  3. De hoofdgiek is die giek die aan haar einde het hoofdhijsblok draagt.
  4. a. Als de gemiddelde vlucht niet op de hijstabel voorkomt moet de bij de gemiddelde vlucht: behorende last rekenkundig worden bepaald door middel van rechtlijnige interpolatie tussen de lastwaarden behorende bii de eerstvolgende grotere en de eerst volgende kleinere vlucht.
    b. Als de gemiddelde gieklengte niet op de hijstabel voorkomt, wordt de bij deze gieklengte behorende gemiddelde vlucht gevonden door middel van interpolatie tussen de gemiddelde vlucht van de naast grotere en de gemiddelde vlucht van de naast kleinere gieklengte.
    Voor de op deze manier gevonden vlucht worden op de tabel van de naast grotere en de naast kleinere gieklengte de lastwaarden bepaald. Interpolatie tussen deze beide laatste lastwaarden geeft dan de last behorende bij de gemiddelde vlucht van de gemiddelde gieklengte.
  5. De vlucht van bijvoorbeeld een laadschop of heftruck. waaraan een giek is gemonteerd die niet op de onderwagen kan zwenken, is de afstand van de loodlijn van de hijshaak tot het midden van de wielbasis.
  6. Het kraankengetal moet worden berekend uit de hijstabel die geldt voor het grootst toelaatbare zwenkbereik van de kraan (doorgaans 360 graden)

Let op

De maximale last is de grootste last op basis waarvan beproeving met overbelasting heeft plaatsgevonden bij de ondertoeking en beproeving vóór eerste ingebruikname.

Waar bent u naar op zoek?

Meer weten?

Stel jouw vraag direct online
of vraag een offerte aan
Hartelijk dank! Uw bericht is succesvol verzonden.
Oeps! Er ging iets mis. Probeer het nogmaals of bel of mail.